Halaman

...Kotak Carian...

Jumaat, 4 Jun 2010

Belajar Korea Fasa 2 : Percakapan seharian

Tegurlah sahabat anda dalam bahasa KOREA

Hello ! - 안뇽 ( annyong !)
Apa khabar ? - 안뇽 핫에오 ( annyong haseyo )
What's up? - 못운에엘 읻웋요 ( mosuneel ituhyo )

NOTA PENTING
Bila awak jumpa seseorang buat pertama kalinya, awak mesti gunakan bahasa formal, contohnya
(annyong hasimnika)-hello-안뇽 핫임닉아 dan juga kepada orang yang lebih tua dari kita. Jika orang terseut muda atau sebaya dengan kita, kita boleh gunakan 'hello' seperti diatas.

Maafkan saya/excuse me! - 셀옣 합닏앟 ( selyeh hapnidah )
Tuan! - 순셍네엠 ( sunsengneem)
Puan! - 샇몬에엠 ( samoneem )
Yo! - 유웋 ( yuuh )
Hey! - 웋이 ( uhee )

Nota Penting
Bila anda nak menghantar surat pada orang, gunakan bahasa formal dan yang bersopan santun.

Salah saya - 미 안 ( meeahn )
Maafkan saya - 미 안 합네엗앟 ( meeahn hapneedah )
Maaf - 미 안 헤오 ( meeahn heyo )
Minta maaf banyak-banyak - 중마 미안합네엗앟 ( jungmal meeahn hapneedah )
Saya tak bermaksud nak lakukannya - 굴웋룍옿앙욷은 앟안에엡닿 ( guluhlyuhgohangutun ahapneedah )

Apa tu? - 국엠웋조 ( gu ge muhjo )
saya faham - 앍엗의오 ( algetuhyo )
saya tak faham - 몰욱엗웋요 ( molu getuhyo )

Tiada ulasan: